Matbloggen Kafé Gummien er et forsøk på å samle gode oppskrifter fra Kantinen på Johannes Læringssenter i Stavanger. Senteret og kantinen holder til nyrestaurerte lokaler i den gamle gummifabrikken i østre bydel. Kantinen fungerer som en opplæringsarena innen matlaging og norsk språk. Våre deltagere kommer fra store deler av verden, noe som setter farge og smak på maten som blir laget. Det er ikke alltid enkelt å fange smaken i målbare enheter til en ferdig oppskrift. Så kjære kollegaer og venner; oppfordringen er å prøve ut oppskriftene; gi forslag til forbedringer som gir nye smaksopplevelser...God Appetitt

torsdag 12. august 2010

Bønner med pinjekjerner

Denne oppskriften fant jeg i en liten Tapas kokebok. Den var så liten at jeg aldri hadde ofret den noe særlig oppmerksomhet, men da vi dro avgårde på ferie til Korsika i sommer, passet den fint å ta med i ryggsekken. Og den ble flittig brukt. Med de ferske og smakfulle grønnsakene som var å få fatt i på markedet, var det en oppdagelse alt hva du kan lage av gode retter bare av grønnsaker. Denne oppskriften med bønner ble min favoritt. Jeg har stort sett brukt brekkbønner, for de var billige og gode på Korsika, men du kan også bruke andre typer bønnestengler. Her hjemme er de ikke alltid like lette å finne ferske og sprø, for det må de være. I Stavanger har jeg funnet dem i den Tyrkiske butikken i Bergelandsgata. Han har utsøkt frukt og grønt. Retten er fin til både fisk og kjøtt, gjerne salt kjøtt. I sommer laget jeg den gjerne kvelden før, og hadde den med på tur dagen etter; kald sammen med salt, røkt fjellpølse til...fantastisk.


Ingredienser
TIL 8 PERSONER

2 ss olivenolje
50 g pinjekjerner
1/2-1 ss paprikapulver
450 g grønne bønner
1 liten løk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
salt og pepper
saft av 1/2 sitron






Framgangsmåte
  • Varm opp oljen i en stor tykkbunnet stekepanne. Tilsett pinjekjernene og stek i ca. 1 minutt, mens du hele tide rister på pannen, til de er gyllenbrune. Ta pinjekjernene opp med en stor hullsleiv, la dem renne av på kjøkkenpapir, og ha dem i en bolle. Ta vare på oljen i pannentil senere. Tilsett paprikapulver etter smaki bollen, og rør så pinjekjernene blir godt dekket. Sett bollen til side.
  • Skjær av tuppene på bønnene. Ha dem i en kjele. Hell på kokende vann, kok opp igjen og la dem koke i 5 min, til de er møre, men faste. La dem renne godt av i et dørslag.
  • Varm oljen i stekepannen igjen, tilsett løken og stek den i 5-10 min, til den mykner og tar farge. Tilsett hvitløken, og stek i 30 sek til.
  • Tilsett bønnene i pannen, og vend dem sammen med løken i 2-3 min, så alt blir gjennomvarmt. Smak til med salt og pepper.
  • Hvelv innholdet i pannen ut i et varmt, dypt fat. Drypp sitronsaft over, og vend sammen. Dryss med de gyllenstekte pinjekjernene, og server salaten rykende varm.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar