Matbloggen Kafé Gummien er et forsøk på å samle gode oppskrifter fra Kantinen på Johannes Læringssenter i Stavanger. Senteret og kantinen holder til nyrestaurerte lokaler i den gamle gummifabrikken i østre bydel. Kantinen fungerer som en opplæringsarena innen matlaging og norsk språk. Våre deltagere kommer fra store deler av verden, noe som setter farge og smak på maten som blir laget. Det er ikke alltid enkelt å fange smaken i målbare enheter til en ferdig oppskrift. Så kjære kollegaer og venner; oppfordringen er å prøve ut oppskriftene; gi forslag til forbedringer som gir nye smaksopplevelser...God Appetitt

tirsdag 7. desember 2010

Afghansk kylling med ris

Denne retten stammer fra Afghanistan, og det er Zobeida hos oss som har vært kjøkkensjef. Igjen blir det en ny variant av ris. Denne gang med rosiner og gulerot. Og resultatet var en spennende smaksvariant med kjente råvarer på en ny måte. Jeg liker godt  retter hvor alt tilberedes i en gryte der råvarene arbeider sammen og stjeler smak av hverandre. Hos oss blir denne retten en av mange på årets julefest.

Ingredienser
4 PERSONER

Kyllingfilet
1 løk
4 tomater
1 rød paprika
2 hvitløk
olje til stekeing
1 ts chilipulver
1 ts paprikapulver
2 ts karripulver
salt og pepper

Fremgangsmåte:

  • Stek løk og hvitløk i litt olje
  • Stek så tomat og paprika til vannet kommer ut av tomatene
  • Skrell og kutt potetene i biter og ta dem oppi sammen med kyllingen. Kyllingen skal være i små stykker.
  • Skru ned varmen etterhvert som vannet går ut.
  • Hell på litt vann etterhvert og la det koke en 20 min.


Ris med gulerot og rosiner

4 dl ris
en neve svarte rosiner
1 gulrot
kummin
salt


  • Legg risen i vann i 2-3 timer (bare hvis du har tid). Skift vann et par ganger. Kok den så på vanlig måte.
  • Stek rosinene i olje til de blåser seg opp
  • Hell på vann og ta oppi risen når det koker. Bland i salt og kummin, og la det koke i 20 min.
  • Skjær gulerot i veldig tynne strimler. Stek dem i olje til de blir sprø og sil dem fra oljen. Bland dem med risen.

2 kommentarer:

  1. hei! fyrst av alt: tusen takk for ein fantastisk fin blogg! nett dette har eg lett så lenge etter!

    så: de skriv kummin - er det spisskummen eller kummen (aka karve) de nyttar? eg ser liksom føre meg at det kan gje litt ulike resultat..:)

    gler meg til å jobba meg gjennom oppskriftene!

    SvarSlett
  2. Hei!
    det er spisskummin.
    Ikke karve.
    Lykke til!
    Bente i kantina.....

    SvarSlett